Σχεδόν 40 χρόνια ! Τόσο χρειάστηκε για να γίνει πραγματικότητα το Μετρό Θεσσαλονίκης. Αλήθεια σας λέμε ! Είναι πλέον γεγονός και ήδη από σήμερα Παρασκευή 29/11/24, λίγες ώρες πριν τα επίσημα εγκαίνια , έφυγαν οι λαμαρίνες από τους σταθμούς και ήδη πολλοί είναι οι Θεσσαλονικείς αλλά και επισκέπτες της πόλης που κατεβαίνουν δειλά -δειλά τα σκαλιά …
Ο χρόνος πάει πίσω στο 1986 (!) τότε που ο δήμαρχος της πόλης Σωτήρης Κουβελας τοποθετεί μια πινακίδα κοντά στην Έκθεση . “ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ” , έγραφε. Το πιο συνηθισμένο ανέκδοτο της εποχής και ευτράπελο ήταν τα μικρά παιδάκια και ειδικά αυτά που δεν μπορούσαν εύκολα να πουν το “ρ” με το που κατέβαιναν από το αστικό λεωφορείο και διάβαζαν την ταμπέλα να δημιουργούν τρόμο στη μητέρα τους , που τα κρατούσε από το χέρι , νομίζοντας οτι ζαλίστηκαν και ….θα “τα βγάλουν”!
Η …ζαλάδα αυτή πήγε πολλά χρόνια τελικά! Ακούγαμε οι Θεσσαλονικείς υποσχέσεις , ημερομηνίες , καθυστερήσεις και άλλα πολλά . Τελικά φτάσαμε στο σήμερα και η πόλη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα – αν οχι το πιο σύγχρονο- μετρό της Ευρώπης .
Μια μέρα έμεινε για τα επίσημα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το βασικό τμήμα της Γραμμής 1 – με 13 σταθμούς από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία – δίνεται στην κυκλοφορία το Σάββατο 30 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι καθημερινές επιβιβάσεις θα ανέρχονται σε 254.000, μειώνοντας την κίνηση στους δρόμους της πόλης.
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.
Η γραμμή εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ. και περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει 44 σταθμούς σε δύο γραμμές με ορίζοντα το 2040. Η ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται τότε σε 678.000 επιβάτες.
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει 6 βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών.
Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η χρονοαπόσταση θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Ο αρχικός σχεδιασμός είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης να λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού, είναι πιθανή η επέκταση του ωραρίου την Παρασκευή και το Σάββατο, ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 3 Δεκεμβρίου η μετακίνηση με το Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι δωρεάν.
Εκδοτήρια και Αυτόματα Μηχανήματα
Υπάρχουν 13 εκδοτήρια και συνολικά 104 αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων διανεμημένα σε όλους τους σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η έκδοση και επαναφόρτιση εισιτηρίων γίνεται μέσω των μηχανημάτων, τα οποία δέχονται πληρωμές με μετρητά, χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.