Αρχιμ. Κωνσταντίνου Χαραλαμποπούλου
Πρωτοσυγκέλλου Ιεράς Μητροπόλεως Κηφισίας
Ἡ ἐποχή μας, ἐποχή ἐντόνων γεωπολιτικῶν ἀνακατατάξεων, ἀπεμπολήσεως τῶν ἐθνικῶν ἰδεωδῶν, ἀθεϊσμοῦ πού δυστυχῶς ἔχουν κάνει αἰσθητή τήν παρουσία τους καί στήν ὀρθόδοξη χώρα μας δέν εἶναι ἱκανά νά ἀντιπαρατεθοῦν μέ τά ἐθνεργετήρια σαλπίσματα τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους, τά ὁποῖα οὐδέποτε προσμετρήθησαν διά τῆς λογικῆς.
Ἀντ’ αὐτῆς μιλοῦσαν τά ὑπαρξιακά βάθη ἑνός ὁλοκλήρου λαοῦ, πού λαμβάνει δύναμη ἀπό τίς ἱστορικές ρίζες του, διατηρώντας τήν συνείδηση τῆς ἐθνικῆς ὑποστάσεώς του καί τήν ἔσωθεν μαρτυρία τῶν ἠθικῶν καί πνευματικῶν του δυνάμεων. Βόρεια Ἑλλάδα – Μακεδονία – Θράκη.
Ἀκόμη καί σήμερα συνεγείρει τίς κατακτητικές βλέψεις καί ἐπεκτατικές διαθέσεις γειτόνων μας, ὅμως, ὅλα αὐτά τά χρόνια ὄρθωσε τό ἀνάστημά της, διετήρησε θαυμαστή τήν συνοχή τοῦ λαοῦ μέ ἀκμαιότατο καί ἀκατάλυτο τό φρόνημά του, μέ γρανιτώδη τήν ἐμμονή καί προσήλωση στά ἰδανικά τῆς πατρίδος.
Ἡ ἱστορία τῶν βορείων διαμερισμάτων τῆς χώρας μας καί ἰδίᾳ τῆς Μακεδονίας λάμπουν ὡς τηλαυγεῖς φάροι καί πλημμυρίζουν μέ ὑπερηφάνεια κάθε ἑλληνική ψυχή. Ἡ Σλαυϊκή ἐπιβουλή πού ἐκδηλώθηκε γιά τήν πραγματοποίηση τῶν σχεδίων τοῦ Ἰγνάτιεφ εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα διάφορες κομιτατζηδικές συμμορίες νά εἰσβάλουν στήν Μακεδονία ὑπό Βουλγάρους καί Σλαύους ἀξιωματικούς καί νά ἐπιδοθοῦν σέ ἐκτελέσεις καί σφαγές τοῦ ἀνθοῦντος ἑλληνικοῦ στοιχείου μέ ἀντικειμενικό σκοπό τήν τρομοκράτηση, τήν ἐπιβολή καί κατίσχυση τοῦ βουλγαρικοῦ κομιτάτου, πού ἐκτελοῦσε ἐπιταγές τῶν πανσλαυϊστῶν.
Τότε ὁλόκληρο τό ἔθνος, πρωτοστατούντων τῶν Βορείων Ἑλλήνων, ἐξεγέρθη καί ἐθνικές ἀνταρτικές Δυνάμεις συγκροτοῦνταν καί ἐπέλευναν στήν Μακεδονία. Στήν Ἀθήνα σέ ἠλεκτρισμένη πατριωτική ἀτμόσφαιρα τῆς ἐποχῆς συγκροτεῖται ἀπό φλογερούς πατριῶτες τό Μακεδονικό Κομιτάτο.
Ἡ πρώτη διοίκησις μέ τούς Καλαποθάκη, Δραγούμη καί Μελᾶ, ἡ ὁποία σκοπό ἔχει τήν ἀναζωπύρωση τοῦ ἐθνικοῦ φρονήματος καί τήν ἀπελευθέρωση τῶν ὑποδούλων Ἑλλήνων, ἐρρίφθη μέ φανατισμό ἀψηφώντας κάθε κίνδυνο καί ἐπεδόθη στήν ἐξόντωση καί τόν ἀφανισμό τῶν Σλαύων.
Ἡ δράση τοῦ Παύλου Μελᾶ τοῦ θρυλικοῦ «Μικέ Ζέζα», πού ἐνθυμούμεθα τήν ἐπέτειο τῆς αὐτοθυσίας του, ἀπετέλεσε τό ἔναυσμα καί γιγάντωσε τήν θέληση τοῦ Ἔθνους, νά ἀντιμετωπίσει τίς ὀρδές Ντότσεφ καί Τσακαλάροφ τοῦ Κομιτάτου τῆς Σόφιας. Ὁ Παῦλος Μελᾶς, ὁ ὁποῖος κατ’ ἐντολήν τῆς κυβερνήσεως Θεοτόκη δραστηριοποιεῖται στήν Μακεδονία, ἐπιστρέφει στήν Ἀθήνα κατόπιν ἀπαιτήσεως τῶν Τούρκων, ἐπανέρχεται μέ τό ὄνομα Πέτρος Δέδες στήν Κοζάνη, ὅπου στρατολογεῖ ἄνδρες, καί ἀναλαμβάνει ἐπίσημα τήν ἀρχηγία τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγώνα κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ Μακεδονικοῦ Κομιτάτου.
Τραυματίζεται θανάσιμα ἀπό Ὀθωμανούς καί Βουλγάρους (τό 1904) στό χωριό Στάτιστα, κηδεύεται ἀπό τόν Μητρπολίτη Καστορίας Γερμανό Καραβαγγέλη στήν ἀρχαία ἐκκλησία τῶν Ταξιαρχῶν καί συγκλονίζει τήν Ἑλλάδα πού συνδεόταν πλέον μέ τό ἀπελευθερωτικό σάλπισμα τῆς ἐποχῆς καί πού ἐκατόμβες Ἑλλήνων ἐκαυχῶντο γιά τίς θυσίες τους. Ἐθνομάρτυς μέ αἰσθήματα καί ἠθικό ἀνάστημα, μέ τήν ἄδολη καί ὑπέρτατη θυσία του ἐκλέησε τόν Μακεδονικό Ἀγῶνα.
Ὁ θάνατός του ἔγινε σάλπισμα στούς νέους μέ ἰδανικά καί ὁράματα. Νέοι ἀξιωματικοί ἄρχισαν νά φθάνουν στή Μακεδονία διότι ἡ θυσία του ἐνέπνευσε καί ὅλοι ἀφυπνίσθησαν. Τό πλάνο τῶν ἐχθρῶν ἴδιο, σταθερό. Σκοπός τῶν ἐποφθαλμιούντων ἡ κάθοδος στό Αἰγαῖο καί ἡ ἀπόκτηση θύρας, γιά νά αὐλίζωνται.
Σήμερα, 120 χρόνια μετά, οἱ μέν γείτονές μας ὀνειρεύονται ἀναβιώσεις αὐτοκρατοριῶν μέ τό παραπλανητικό ψευδώνυμο «Γαλάζια Πατρίδα», οἱ δέ πολιτικές ἐξουσίες εὐθύνονται μέ τήν προδοσία τῆς Μακεδονίας. Ἔχουν, ὅμως, ἀπέναντι μιά Ἑλλάδα μέ προμαχώνα τήν Βόρειο Ἑλλάδα καί μαζί μέ αὐτήν σύσσωμοι ὅλοι ὑπερασπιστές τῆς ἐλευθερίας καί τῆς ἱστορίας, μέ ἱερά παρακαταθήκη τό κόκκινο αἷμα τῶν Ἡρώων, πού ρέει στήν ἀθάνατη ἑλληνική ψυχή.