Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου στον Ι.Ν.Μεταμορφώσεως Σωτήρος Κορδελιού

Την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως & Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας ιερούργησε στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης.

Στο κήρυγμά του, ο Σεβασμιώτατος μίλησε εκτενέστερα για το Τριώδιο. «Όμορφη η λέξη Τριώδιο«, όπως παρατήρησε. «Λέξεις που οι παλαιοί χρησιμοποιούσαν, και σήμερα είναι κρυμμένες και δεν ακούγονται συχνά από τα στόματα των ανθρώπων. Τριώδιο είναι ένα βιβλίο στο αναλόγιο», ανέφερε ο Σεβασμιώτατος,  «το οποίο μάς εισάγει στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή με καινούργιους ύμνους, που συμπληρώνουν την Παρακλητική και μας οδηγούν στον Ουρανό. Ο κόσμος όμως σήμερα δυστυχώς δυσκολεύεται να βγάλει την άμαξα από τη λάσπη», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά, «γιατί κοιτάει συνεχώς στη γη, αντί να έχει το βλέμμα του στραμμένο στον Ουρανό. Η Εκκλησία καλλιεργεί την καρδιά μας μέσω των Ευαγγελικών περικοπών και μας ετοιμάζει για ένα  ένα ταξίδι που έχει αρχή, μέση και τέλος. Η  αρχή είναι η μετάνοια και το τέλος η Ανάσταση».

Αναφερόμενος δε στη σημερινή ευαγγελική περικοπή, στην οποία  ο Ευαγγελιστής Λουκάς διηγείται την ιστορία δύο ανθρώπων οι οποίοι πήγαν στον Ναό για τον ίδιο λόγο, να προσευχηθούν, υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Ο πρώτος, ο Φαρισαίος, εκπροσωπεί το θρησκευτικό κατεστημένο της εποχής του Χριστού, και ο δεύτερος ο  Τελώνης θεωρείται συνώνυμο του άρπαγα και της αμαρτίας. Μισητό και μιαρό πρόσωπο. Ο Ευαγγελιστής μάς περιγράφει τον τρόπο που προσεύχονται. Από τη μια, ο Φαρισαίος με έπαρση στη μέση του Ναού ευχαριστεί τον Θεό, γιατί τα κάνει όλα καλά και δεν είναι όπως οι άλλοι άνθρωποι ή αυτός ο τελώνης που βλέπει στον Ναό, και από την άλλη ο Τελώνης σε μία άκρη του Ναού με σκυμμένο το κεφάλι χτυπάει το στήθος του, με λόγια συγκλονιστικά: «ο Θεός ιλάσθητι μοι τω αμαρτωλώ», «απέτυχα Θεέ μου, είμαι αμαρτωλός, ζητώ να με ελεήσεις». Ριζοσπαστική αλλαγή, κατάργηση της λογικής και, τέλος, όπως μας λέει η περικοπή, ο Τελώνης φεύγει από τον Ναό δικαιωμένος, γιατί μετανόησε για τα λάθη του και με ταπείνωση ζήτησε από τον Θεό συγχώρεση».

«Για να κτίσουμε ένα γερό οικοδόμημα», τόνισε εν κατακλείδι ο Σεβασμιώτατος, «πρέπει να έχουμε γερά θεμέλια. Το μήνυμα της σημερινής ευαγγελικής περικοπής  διασαλπίζει ότι η αυτοβράβευση των πράξεων μας, μάς οδηγεί στη λήθη, ενώ η μετάνοια, που είναι το πιο γερό θεμέλιο, μας οδηγεί στο Αναστάσιμο Φως. Σήμερα, δυστυχώς, οι περισσότεροι νομίζουμε ότι το Τριώδιο είναι περίοδος για ξεφάντωμα και χαρά. Το ευαγγελικό ανάγνωσμα προβάλλει το αντίθετο. Η περίοδος αυτή είναι περίοδος περισυλλογής και ταπείνωσης και όχι αυτοδικαίωσης». Στη συνέχεια, ο  Σεβασμιώτατος κατέληξε στη διαπίστωση ότι η ταπείνωση είναι έννοια παρεξηγημένη: «συγχέουμε τον ταπεινό με τον άβουλο. Η ταπείνωση όμως είναι το ένδυμα του Θεού. Δόξα η ταπείνωσή Του. Ο Χριστός διώχθηκε, σταυρώθηκε, λοιδορήθηκε από αγάπη για όλους εμάς».

«Σήμερα η προσευχή μας», κατέληξε, «δεν είναι σαν του τελώνη αληθινή. Τα γόνατά μας πρέπει να ξαναγίνουν άμβωνας και τα παιδιά μας να ακούσουν την προσευχή μας, που ολοένα και λιγοστεύει. Γι’  αυτό δεν γνωρίζουν τι είναι Τριώδιο, τι είναι Τεσσαρακοστή, τι είναι Ανάσταση, τι είναι Μεταμόρφωση, και φταίμε όλοι μας.  Αν η προσευχή μας είναι αληθινή, ταπεινή,  και η αγάπη μας για τον συνάνθρωπο είναι θυσιαστική, τότε η ψυχή μας θα γαληνέψει, το πρόσωπο μας θα λάμψει, και μόνο τότε θα μπορέσουμε να αντικρίσουμε το πρόσωπο του Θεού στη δικαία του κρίση.»

Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Μητροπόλεως

 

 

Ακολούθησέ μας....

Κοινοποίησέ το....