Την Κυριακή της Τυρινής 6 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως και κήρυξε τον θείο λόγο στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ναούσης.
Στο τέλος του Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, διάβασε την ειδική συγχωρητική ευχή εν όψει της εισόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και στο τέλος ζήτησε ο ίδιος τη συγχώρηση από το εκκλησίασμα και έδωσε την πατρική του ευχή και συγχώρηση σε όλους, ευχόμενος να εισέλθουμε με χαρά στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή και να αγωνισθούμε ώστε να καθαρίσουμε την ψυχή μας διά της νηστείας και να προσεγγίσουμε τον Θεό διά της προσευχής και των ιερών μυστηρίων της Εκκλησίας μας.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τόν τῆς νηστείας καιρόν φαιδρῶς ἀπαρξώμεθα». Μία ξεχωριστή πρόσκληση μᾶς ἀπευθύνει ἀπόψε ἡ Ἐκκλησία μας διά τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου της. Μᾶς καλεῖ νά ἀρχίσουμε τήν περίοδο τῆς νηστείας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς μέ χαρά.
Ποιά ὅμως εἶναι ἡ αἰτία τῆς χαρᾶς καί γιά ποιόν λόγο χρειάζεται νά τήν αἰσθανόμεθα εἰσερχόμενοι στήν περίοδο αὐτή;
Τήν ἀπάντηση μᾶς τήν δίδει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγοντας. «Νηστείας τό κατόρθωμα τοῦτο». Ἡ νηστεία εἶναι αὐτή πού τό ἐπιτυγχάνει. Ἡ νηστεία εἶναι αὐτή πού μᾶς δίδει τή χαρά, γιατί μᾶς ἀπελευθερώνει ἀπό ὅ,τι μᾶς κρατᾶ δεσμίους καί ἀπό ὅ,τι μᾶς καταδυναστεύει, εἴτε αὐτά εἶναι ὑλικά ἀγαθά εἴτε εἶναι πάθη καί κακίες. Διότι ὅποιος νηστεύει, δέν μεριμνᾶ τί θά φάγει ἤ τί θά πιεῖ· ὅποιος νηστεύει δέν αἰσθάνεται τήν ἀδυναμία, τήν ὁποία ἐνδεχομένως ἔχει, γιά νά ἀποκτήσει αὐτά πού τόν εὐχαριστοῦν καί τόν τέρπουν. Ὅποιος νηστεύει δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό πολλά καί πλούσια ἐδέσματα, ἀρκεῖται στά λίγα καί τά ταπεινά, καί ἔτσι δέν αἰσθάνεται ὅτι ἐξαρτᾶται ἀπό κάτι, διότι ἡ ὀλιγάρκεια εἶναι ταυτόσημη μέ τήν ἐλευθερία.
Καί ἀκόμη, ὅποιος δέν ἀσκεῖ μόνο τή σαρκική νηστεία, ἀλλά ἀσκεῖ καί τήν πνευματική καί ἀγωνίζεται νά περιορίσει τόν θυμό, τή φλυαρία, τήν κατάκριση, τή συκοφαντία, αὐτός αἰσθάνεται χαρά, γιατί κατορθώνει νά ὑπερισχύσει τῶν ἀδυναμιῶν καί τῶν παθῶν του καί δέν ἐξαρτᾶται ἀπό αὐτά, τά ὁποῖα τραυματίζουν τήν ψυχή του μέ τίς συνέπειές τους.
Ἡ νηστεία, λοιπόν, μᾶς χαρίζει τήν αἴσθηση τῆς ἐλευθερίας, ἡ ὁποία εἶναι πηγή χαρᾶς γιά κάθε ἄνθρωπο καί πολύ περισσότερο γιά κάθε πιστό, ὁ ὁποῖος γνωρίζει ὅτι ἡ ἐλευθερία αὐτή δέν εἶναι μία ψεύτικη ἐλευθερία, δέν εἶναι σάν αὐτή πού προσφέρει ὁ κόσμος, ἀλλά εἶναι ἡ ἐλευθερία «ἥν Χριστός ἡμᾶς ἠλευθέρωσε».
Ἡ νηστεία ὅμως εἶναι αἰτία χαρᾶς καί γιά ἕναν δεύτερο λόγο· διότι μᾶς δίνει τή δυνατότητα νά πλησιάσουμε πρός τόν Θεό καί νά ἀποκαταστήσουμε τή σχέση μας μαζί του, τή σχέση ἡ ὁποία διαταράχθηκε μέ τήν παρακοή τῶν πρωτοπλάστων. Καί καθώς ἡ ἐντολή πού παρήκουσαν οἱ πρωτόπλαστοι ἦταν ἡ ἐντολή τῆς νηστείας, ἦταν ἡ ἐντολή τοῦ Θεοῦ νά μήν δοκιμάσουν τόν καρπό τῆς γνώσεως τοῦ καλοῦ καί τοῦ κακοῦ, ἡ δική μας νηστεία ἀποτελεῖ ἔκφραση τῆς μετανοίας μας γιά τή δική μας παρακοή στό θέλημα καί στίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ.
Ὑπάρχει ὅμως καί ἕνας ἀκόμη λόγος γιά τόν ὁποῖο ἡ νηστεία θεωρεῖται αἰτία χαρᾶς. Καί αὐτός εἶναι τό γεγονός ὅτι ἡ νηστεία εἶναι, κατά τόν ἱερό Χρυσόστομο, ἀδελφή καί ὁμόζυγος τῆς προσευχῆς. Διευκολύνει τήν ἐπικοινωνία μας μέ τόν Θεό, γιατί ἀπαλλάσσει τήν ψυχή μας ἀπό τά βαρίδια τῶν βιωτικῶν μεριμνῶν, τά ὁποῖα μᾶς καθιστοῦν ἀνάξιους νά προσεγγίζουμε τόν Θεό καί ἀπασχολοῦν τόν νοῦ μας κατά τήν ὥρα τῆς προσευχῆς, ἀλλά καί συγχρόνως διότι καθαίρει τήν ψυχή μας ἀπό τά πάθη καί τίς κακίες, ἀπό τίς ἀντιδικίες καί τίς ἀντιπαραθέσεις μέ τούς ἀδελφούς μας, πού μᾶς ἐμποδίζουν νά σταθοῦμε κατενώπιον τοῦ Θεοῦ καί νά προσευχηθοῦμε.
Κατανοώντας, λοιπόν, αὐτούς τούς λόγους, γιά τούς ὁποίους ἡ νηστεία ἀποτελεῖ αἰτία χαρᾶς, κατανοοῦμε τόσο τόν λόγο τοῦ Κυρίου μας, πού ἀκούσαμε σήμερα τό πρωί στό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, καί μέ τόν ὁποῖο μᾶς προέτρεψε, ὅταν νηστεύουμε, νά μήν εἴμεθα σκυθρωποί, ὅσο καί τόν λόγο γιά τόν ὁποῖο ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς καλεῖ νά ἀρχίσουμε τήν περίοδο τῆς νηστείας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς «φαιδρῶς», μέ χαρά.
Αὐτή ἡ χαρά ἀρχίζει ἀπό τόν ἀποψινό Ἑσπερινό τῆς συγχωρήσεως, τήν ὁποία ζητοῦμε καί προσφέρουμε ὅλοι ἀπό τούς ἀδελφούς μας ἀλλά πρωτίστως ἀπό τόν Θεό, ὥστε νά εἰσέλθουμε ἐν χαρᾷ στήν Ἁγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή, κατά τήν ὁποία ἡ Ἐκκλησία μας θά μᾶς προσφέρει καί πάλι πολλές εὐκαιρίες γιά νά τήν διατηρήσουμε καθ᾽ ὅλη τήν εὐλογημένη αὐτή περίοδο τῆς προετοιμασίας μας γιά τά Ἅγια Πάθη καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου μας καί νά ἀγωνισθοῦμε μέ ὅλη μας τή δύναμη νά καθάρουμε τήν ψυχή μας διά τῆς νηστείας καί νά προσεγγίσουμε τόν Θεό διά τῆς προσευχῆς καί τῶν ἱερῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἄς ἀκούσουμε τήν προτροπή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου, ἄς ἀκούσουμε τή φωνή τῆς Ἐκκλησίας μας καί ἄς ἀρχίσουμε καί ἐμεῖς τή περίοδο τῆς νηστείας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς «μή ἐκ λύπης ἤ ἐξ ἀνάγκης», ἀλλά μέ χαρά καί δοξάζοντας τόν Θεό, γιά τήν εὐκαιρία πού μᾶς δίνει νά ἀγωνισθοῦμε καί νά καθάρουμε τόν ἑαυτό μας, ὥστε νά μπορέσουμε νά συμπορευθοῦμε μαζί του καί στό Πάθος καί στήν ἔνδοξη Ἀνάστασή του καί νά ἀπολαύσουμε τό πλήρωμα τῆς χαρᾶς.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Ο Εσπερινός της Συγχωρήσεως στον Ναό του πολιούχου της Βεροίας
Την Κυριακή της Τυρινής 6 Μαρτίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό της Συγχωρήσεως και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό του Οσίου Αντωνίου Πολιούχου Βεροίας.
Στο τέλος του Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, διάβασε την ειδική συγχωρητική ευχή εν όψει της εισόδου της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και στο τέλος ζήτησε ο ίδιος τη συγχώρηση από το εκκλησίασμα και έδωσε την πατρική του ευχή και συγχώρηση σε όλους, ευχόμενος να αγωνισθούμε από σήμερα ενσυνείδητα και εντατικά, ώστε να ζήσουμε την περίοδο αυτή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής πνευματικά και να εορτάσουμε, κεκαθαρμένοι και ενδεδυμένοι τα όπλα του φωτός, την εορτή των εορτών, την Ανάσταση του Κυρίου.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός». Τήν προτροπή τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου ἀκούσαμε πρό ὀλίγου νά ἐπαναλαμβάνει ὁ ἱερός ὑμνογράφος, καλώντας μας νά ἐγκαταλείψουμε τά ἔργα τοῦ σκότους καί νά ἐνδυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός, προκειμένου νά εἰσέλθουμε στό στάδιο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
Ἄς δοῦμε ὅμως πιό συγκεκριμένα τί ζητᾶ ἀπό ἐμᾶς ἡ Ἐκκλησία μας.
Τό πρῶτο εἶναι νά ἀπαρνηθοῦμε τά ἔργα τοῦ σκότους. Ἀλλά ποιά εἶναι αὐτά; Εἶναι ὅλα ὅσα εἶναι ἀντίθετα μέ τίς ἐντολές καί τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Εἶναι οἱ ἁμαρτίες, τά πάθη, οἱ ἀδυναμίες καί οἱ κακίες μας. Εἶναι ὅ,τι ρυπαίνει τήν ψυχή μας καί μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό τόν Θεό. Εἶναι ὁ ἐγωισμός, ἡ ὀργή, ὁ φθόνος, ἡ πολυλογία, ἡ συκοφαντία, ἡ πλεονεξία καί ὅλα τά ἄλλα, τά ὁποῖα μπορεῖ ὁ καθένας μας νά βρεῖ στόν ἑαυτό του, ἄν θελήσει νά ἐρευνήσει τήν ψυχή του.
Καί μᾶς καλεῖ ἡ Ἐκκλησία μας νά τά ἐγκαταλείψουμε, μᾶς καλεῖ νά τά ἀπαρνηθοῦμε, διότι ὁ ἀγώνας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστή εἶναι ἀγώνας κατά τῶν παθῶν καί τῆς ἀδυναμιῶν μας. Ἄν δέν ἔχουμε ἀποφασίσει νά ἀπομακρυνθοῦμε ἀπό αὐτά καί νά ἀγωνισθοῦμε νά τά βγάλουμε ἀπό τήν ψυχή μας, τότε ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή θά εἶναι γιά μᾶς μία περίοδος ὅπως οἱ ἄλλες τοῦ χρόνου, δέν θά εἶναι στάδιο ἀρετῶν, δέν θά εἶναι περίοδος ἀγῶνος πνευματικοῦ. Θά εἶναι, ἐνδεχομένως, μία περίοδος νηστείας, πού δέν θά ἔχει σκοπό καί δέν θά φέρει ἀποτελέσματα. Διότι δέν εἶναι δυνατόν νά συμπορευόμεθα μέ κάτι, ἐναντίον τοῦ ὁποίου θέλουμε νά ἀγωνισθοῦμε. Πρέπει νά ἀποφασίσουμε ὅτι θέλουμε νά ἀπομακρυνθοῦμε ἀπό αὐτό εἰλικρινά. Καί γι᾽ αὐτό δέν ἀρκεῖ μόνο ἡ ἀπόφασή μας. Χρειάζεται νά ἐπιβεβαιώσουμε αὐτή τήν ἀπόφασή μας καί μέ τή μετάνοια. Χρειάζεται νά τήν ἐνισχύσουμε καί νά τήν ἑδραιώσουμε μέσα στό μυστήριο τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως, γιά νά λάβουμε καί τή χάρη τοῦ Θεοῦ γιά τόν πνευματικό μας ἀγώνα ἀλλά καί τήν καθοδήγηση πού ἔχουμε ἀνάγκη γιά νά προχωρήσουμε.
Τά δύο αὐτά θά μᾶς βοηθήσουν ὥστε νά κάνουμε πράξη τή δεύτερη προτροπή τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου. «Ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός».
Καί ποιά εἶναι τά ὅπλα τοῦ φωτός; Εἶναι οἱ ἀρετές, μᾶς διδάσκουν οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, τίς ὁποῖες γιά νά ἐνδυθοῦμε, θά πρέπει νά βγάλουμε ἀπό πάνω μας, ἀπό μέσα μας, τά ἔργα τοῦ σκότους, γιατί ἡ κακία καί ἡ ἁμαρτία δέν συμβαδίζει μέ τήν ἀρετή. Καί εἶναι ἀπαραίτητα τά ὅπλα τοῦ φωτός γιατί, ἐάν δέν ἀντικαταστήσουμε μέ αὐτά τά ἔργα τοῦ σκότους, τότε δέν θά μπορέσουμε νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό αὐτά. Ἀλλά ἀκόμη καί ἄν προσωρινά τά ἀπομακρύνουμε, αὐτά θά ἐπανέλθουν καί πάλι στήν ψυχή μας καί θά τήν καταλάβουν, ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει καί μέ τό χωράφι, ἀπό τό ὁποῖο ὁ γεωργός ἀγωνίζεται καί προσπαθεῖ καί βγάζει ὅλα τά ζιζάνια καί τά ἀγκάθια. Ἐάν ὅμως τό ἀφήσει χωρίς νά φυτεύσει σιτάρι ἤ ἄνθη ἤ ὅ,τι ἄλλο, ἀργά ἤ γρήγορα τό χωράφι θά γεμίσει καί πάλι ἀπό ζιζάνια καί ἀγκάθια καί ὄχι μόνο θά ἀποδειχθεῖ μάταιος ὁ κόπος του, ἀλλά καί θά βρεθεῖ πάλι στήν προηγούμενη κατάσταση.
Τό ἴδιο συμβαίνει καί μέ τήν ψυχή μας. Δέν ἀρκεῖ νά ἀγωνισθοῦμε νά ξερριζώσουμε τίς κακίες καί τίς ἀδυναμίες μας. Εἶναι ἀνάγκη νά τίς ἀντικαταστήσουμε καί μέ ἀρετές, ἄν θέλουμε νά προοδεύσουμε πνευματικά.
Γι᾽ αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία μᾶς προτρέπει συγχρόνως καί τά δύο: καί νά ἀπεκδυθοῦμε τά ἔργα τοῦ σκότους καί νά ἐνδυθοῦμε τά ὅπλα τοῦ φωτός. Καί δέν μᾶς προτρέπει μόνο, ἀλλά καί μᾶς προσφέρει τά μέσα τά ὁποῖα θά μᾶς βοηθήσουν στόν διπλό αὐτό ἀγώνα μας.
Μᾶς προτείνει τή νηστεία, ἡ ὁποία «ἐκτέμνει πᾶσαν κακίαν», συμβάλλει δηλαδή στήν κάθαρση τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματός μας καί μᾶς βοηθᾶ στήν ἀπαλλαγή μας ἀπό τά πάθη καί τίς ἀδυναμίες μας. Μᾶς προσφέρει τίς ἱερές της Ἀκολουθίες, οἱ ὁποῖες μέ τούς κατανυκτικούς ὕμνους καί τά παραδείγματα τῆς μετανοίας ἀλλά καί τῆς ἁγιότητος πού προβάλλουν, μᾶς παρακινοῦν στόν ἀγώνα τῆς μετανοίας καί τῆς ἀρετῆς καί μᾶς δίδουν εὐκαιρίες γιά νά βρισκόμαστε πιό κοντά στόν Θεό. Μᾶς προσφέρει ἀκόμη καί τά ἱερά της μυστήρια, τήν ἱερά ἐξομολόγηση, τήν ὁποία ἀνέφερα ἤδη, ἀλλά καί τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας, τό ὁποῖο ἀποτελεῖ «φάρμακο ἀθανασίας», πού μᾶς ἐνισχύει στόν ἀγώνα μας καί τήν προσπάθειά μας.
Ἄς ἀξιοποιήσουμε ὅλα αὐτά τά μέσα πού μᾶς προσφέρει ἡ Ἐκκλησία μας, ἀλλά κυρίως ἄς ἀποφασίσουμε νά ἀγωνισθοῦμε ἀπό σήμερα ἐνσυνείδητα καί ἐντατικά, ὥστε νά ζήσουμε τήν περίοδο αὐτή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς πνευματικά καί νά ἑορτάσουμε, κεκαθαρμένοι καί ἐνδεδυμένοι τά ὅπλα τοῦ φωτός, τήν ἑορτή τῶν ἑορτῶν, τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ