Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος για την Κυριακή των Βαΐων

Παρακολουθήστε το σύντομο βιντεάκι που ετοίμασε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ.Ιγνάτιος για την Κυριακή των Βαΐων.

 

“Κυριακή των Βαΐων.
Η Κυριακή της Μεγάλης Υποδοχής, αλλά και για μας, της μεγάλης απόφασης!
Θα μείνουμε μόνο στην υποδοχή;
Είμαστε έτοιμοι να συμπορευθούμε;
Είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε την πρόσκληση και την πρόκληση να πορευθούμε με τον Χριστό, φθάνοντας εκεί στον Γολγοθά;
Φέρνοντας στους ώμους τον Σταυρό της μετάνοιάς μας;
Έτοιμοι, να σταθούμε κοντά Του, όχι με την προδοσία του Ιούδα, αλλά με τη μετάνοια του Πέτρου, με τη σιωπή της Παναγίας, με την αγάπη του Ιωάννη του Μαθητή…
Είμαστε έτοιμοι να φθάσουμε μέχρι τέλος;
Γιατί τέλος, είναι η Ανάσταση. Σήμερα, η Μεγάλη Υποδοχή!
Την άλλη Κυριακή η μεγάλη χαρά της Αναστάσεως. Από μας εξαρτάται να την βιώσουμε αυθεντικά, απ’την πορεία, αυτής της εβδομάδας που ξεκινάει.”

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΚΑΙ ΑΛΜΥΡΟΥ κ.κ. ΙΓΝΑΤΙΟΥ

Επί τη Κυριακή των Βαΐων 2023

Αγαπητοί μου πατέρες και αδελφοί,

παιδιά μου εν Κυρίω αγαπημένα.

Πριν από την Μεγάλη Εβδομάδα, η οποία, για όλους μας, αποτελεί περίοδο θλίψης και περισυλλογής, εξαιτίας των φριχτών Παθών και της Σταυρώσεως του Κυρίου μας, στεκόμαστε σήμερα ενώπιον ενός χαρμόσυνου γεγονότος:  της μεγαλειώδους εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Πρόκειται για ημέρα γιορτινή, ημέρα θριάμβου, με τους Ισραηλίτες να υποδέχονται τον Μεσσία με ενθουσιασμό και ζητωκραυγές.

Ανάμικτα συναισθήματά μάς διακατέχουν, καθώς ατενίζουμε την αριστουργηματική αυτή εικόνα. Από τη μία, θαυμάζουμε τον πόθο των κατοίκων της Ιερουσαλήμ για σωτηρία. Διψούν για λυτρωτή, διψούν για Μεσσία. Σήμερα, η βεβαιότητα πως ο Θεός δεν έχει εγκαταλείψει τον πιστό λαό του, αποκαλύπτεται στις ιαχές τους: «Ωσαννά, Ευλογημένος ο ερχόμενος, εν ονόματι Κυρίου».

Από την άλλη, γνωρίζουμε πως οι προσδοκίες τους δεν θα επαληθευθούν. Το «Ωσαννά» σύντομα θα δώσει τη θέση του στο «σταυρωθήτω».

Όντως, δύσκολο το έργο του αγιογράφου της υπέροχης εικόνας της Βαϊοφόρου. Έχει να ιστορήσει έναν θρίαμβο και συγχρόνως να αποκαλύψει μία ήττα. Ναι, αδελφοί μου! Για τα ανθρώπινα κριτήρια, για τις κοσμικές προσδοκίες των συμπατριωτών Του, ο Μεσσίας Χριστός, ο Οποίος σήμερα εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα, θα εμφανιστεί σε λίγες ημέρες ως ο μέγας ηττημένος. Η έκφραση του προσώπου Του στην ιερή εικόνα αποτελεί την επιβεβαίωση αυτού του ισχυρισμού: Η μορφή Του, γαλήνια, αλλά και θλιμμένη, υποδηλώνει, όχι μόνον την οδύνη του επερχόμενου μαρτυρίου, αλλά και της εγκατάλειψης εκ μέρους των σημερινών υμνητών Του. Ακόμη και ο ερχομός Του «επί πώλου όνου» αντί υπερήφανου αλόγου, όπως αρμόζει σε ηγεμόνα, αποκαλύπτει την απόσταση ανάμεσα στις προσδοκίες τους και τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν. Ο ενθουσιασμός, σε ελάχιστες μέρες, θα δώσει τη θέση του στην ειρωνεία, την χλεύη και την οργή.

Δεν είναι λίγες οι φορές, κατά τις οποίες και η δική μας στάση θυμίζει την συμπεριφορά των Ιεροσολυμιτών. Δεν είναι σπάνιο το γεγονός να επικαλούμεθα τον Θεό ως απλό ακόλουθο και υποστηρικτή των δικών μας σχεδίων και των δικών μας προσδοκιών. Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε έναν βολικό Θεό, ένα Θεό, κατά την γνώμη μας, γνωστό, προβλέψιμο, έναν Θεό, όχι κύριο αλλά υπήκοο του δικού μας θελήματος. Όπως οι Ισραηλίτες υποδέχονται ένα Θεό χωρίς να ενδιαφέρονται να μάθουν για το θέλημα και τα σχέδιά Του, έτσι και εμείς, συχνά, παραδίδουμε τον εαυτό μας σ’  Εκείνον μόνον φαινομενικά· στην πραγματικότητα, με τη στάση μας αποδεικνύουμε πως Τον ακολουθούμε υπό όρους. Μένουμε μαζί Του, όσο εκπληρώνονται οι προσδοκίες μας. Στο σχέδιό Του ορθώνουμε συχνά τις δίκες μας εμμονές. Στους τρόπους Του ορθώνουμε τη δική μας νοοτροπία και την δική μας τακτική. Με τον τρόπο αυτό, εμείς, οι οποίοι Τον ανυμνούμε για το βάρος, το οποίον ανέλαβε, προκειμένου να επανορθώσει τα δικά μας λάθη, γινόμαστε για Εκείνον ένα επιπλέον βάρος, καθώς προτιμούμε να μιμηθούμε τους σταυρωτές Του, παρά να αναθεωρήσουμε τα δεδομένα μας. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο, άνθρωποι ευσεβείς, άνθρωποι που διακηρύσσουν σε κάθε ευκαιρία την πίστη τους, όταν βρεθούν ενώπιον δύσκολων και τραγικών καταστάσεων, να κλονίζονται. «Που είναι ο Θεός;» αναρωτιούνται συχνά πολλοί Χριστιανοί, κατά την ώρα του πόνου και της συμφοράς.

Η σημερινή μέρα αποτελεί για όλους μας μεγάλη ευκαιρία, αλλά και αφορμή για αποφάσεις. Άραγε, θα καταφέρουμε να απαρνηθούμε το δικό μας θέλημα, παραδίδοντας ολοκληρωτικά τον εαυτό μας στην πρόνοια και το θέλημα του Θεού; Ή μήπως θα απομακρυνθούμε από Εκείνον, επειδή διέψευσε τη μία ή την άλλη ελπίδα μας; Άραγε, θα γίνουμε ακόλουθοί Του, βαδίζοντας τον δρόμο της δικής Του θυσίας για την αγάπη του κόσμου; Ή μήπως θα καταφύγουμε σε ένα δικό μας Θεό, αν ο λόγος και το παράδειγμά Του δεν συμφωνούν με τις απόψεις και τις πρακτικές μας;

Η σημερινή εορτή περιέχει ένα  σπάνιο φαινόμενο: Ένας ύμνος επαναλαμβάνεται συχνά, είτε σαν στιχηρό, είτε σαν δοξαστικό, είτε στον εσπερινό, είτε στον όρθρο· τόσο συχνά που εύκολα κανείς μπορεί να τον αποστηθίσει: «Σήμερον η χάρις του Αγίου Πνεύματος ημάς συνήγαγε και πάντες αίροντες τον Σταυρόν σου λέγομενΕυλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι ΚυρίουΩσαννά εν τοις υψίστοις».

Τί μας λέει ο ύμνος αυτός; Πως σήμερα, αυτό το οποίον μας ενώνει είναι η απόφασή μας να σηκώσουμε όλοι μαζί τον δικό Του Σταυρό και να γίνουμε, πάντα εν ελευθερία, υποτακτικοί στο δικό Του σχέδιο για την σωτηρία των ανθρώπων. Σήμερα αποφασίζουμε εάν θα παραμείνουμε παρατηρητές του Θείου Πάθους ή θα συσταυρωθούμε με τον Κύριο των Δυνάμεων, τον Κύριο                       της αγάπης, την πηγή της ελπίδας και της ζωής. Ας τον δεχτούμε, λοιπόν, στην καρδιά μας «ωσεί παίδες», φέροντες τα βάγια «ως τα της νίκης σύμβολα», κραυγάζοντας «όλη ψυχή και καρδία» το «ευλογημένος  ο Ερχόμενος». Αλλά, ας μην περιοριστούμε σ’  αυτό. Ας μείνουμε κοντά Του σε όλη τη διαδρομή Του, από την σύλληψη μέχρι την Ταφή Του, με τη βεβαιότητα πως ο τάφος Του, τελικώς, θα μείνει κενός και πως το μήνυμα της Αναστάσεως θα καθοδηγεί για πάντα και εμάς και ολόκληρη την ανθρωπότητα.

Αυτό σας εύχομαι με όλη την πατρική μου δύναμη και αγάπη.

Χρόνια πολλά και ευλογημένα!

Μετά πατρικών ευχών,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ

 

†Ο ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ

 

 

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ  ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΚΑΙ  ΑΛΜΥΡΟΥ  κ.κ. ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΝΥΜΦΙΟΥ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 2023

Αγαπητοί μου πατέρες και αδελφοί, παιδιά μου εν Κυρίω αγαπημένα.

«Ιδούο Νυμφίος έρχεται».

Αυτή την αναγγελία αλλά και αυτή την πρόσκλησή μας μετέφεραν σήμερα οι καμπάνες, καλώντας μας σε μία συνάντηση με τον Νυμφίο της Εκκλησίας. Αν το επιθυμήσουμε και αν ανταποκριθούμε στην πρόσκληση αυτή, θα γίνουμε συνοδοιπόροι σε μία διαδρομή, η οποία ξεκινά από τον Μυστικό Δείπνο και καταλήγει στο κενό μνημείο.

Μόνον θεόπτες άγιοι, όπως οι ποιητές και μελωδοί της Ορθόδοξης λατρείας μας, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τη λέξη «ιδού», ωσάν να πρόκειται να συναντήσουμε και εμείς όπως εκείνοι, ολοζώντανο ενώπιόν μας, τον ερχόμενο πάσχοντα Θεό. Πόση αμεσότητα, πόση βεβαιότητα κρύβει αυτή η λέξη! Είναι σα να καλούμεθα σε μία πρόσωπο προς πρόσωπο συνάντηση, την οποίαν μπορούν να επιβεβαιώσουν ακόμη και οι σωματικές μας αισθήσεις. Τόσο ζωντανός είναι ο Χριστός της Εκκλησίας μας, τον οποίον σήμερα υποδεχόμεθα ως Νυμφίο! Αλλά και η λέξη «νυμφίος», αυτόν που σήμερα ονομάζουμε «γαμβρό», πόσα μυστικά νοήματά μας μεταφέρει! Δεν πρόκειται για λέξη που περιγράφει μία ιδιότητα ή κάποια χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου. Η λέξη «νυμφίος» περιγράφει μία σχέση· τη σχέση κάποιου, ο οποίος αγαπά ένα πρόσωπο με όλη τη δύναμη της ψυχής του και επιθυμεί να ενωθεί μαζί του ολοκληρωτικά, σε σημείο που οι δυο ζωές και οι δυο υπάρξεις να γίνουν ένα.

Για κάποιον που δεν γνωρίζει τα θέματα της ορθόδοξης θεολογίας και λατρείας, είναι βέβαιον πως θα του φαινόταν περίεργο και αντιφατικό, ένας νυμφίος, αντί μίας λαμπρής στολής, να εμφανίζεται ενώπιόν μας καθημαγμένος, γυμνός, θύμα της χλεύης και της αγριότητας των Σταυρωτών Tου. Εμείς, όμως, γνωρίζουμε πως αυτό το θέαμα, το απεχθές για έναν άνθρωπο του κόσμου τούτου, αποτελεί την απόδειξη της απέραντης φιλανθρωπίας Tου, προς εμάς. Αντί των θεών της δυνάμεως και της εξουσίας, των οποίων τα μεγαλοπρεπή αγάλματα στόλισαν κατά καιρούς τους ναούς όλους των θρησκειών, εμείς προσκυνούμε Θεόν, ο οποίος, προκειμένου να μας συναντήσει, «εαυτόν εκκένωσε μορφήν δούλου λαβών» (Φιλ. 2,7).

Ένας τέτοιος Θεός προσέρχεται και απόψε, «εν τω μέσω της νυκτός». Είναι Αυτός, ο Οποίος, όχι απλώς κάνει το πρώτο βήμα, αλλά διανύει όλη την απόσταση από τον ουρανό έως τη γη, γνωρίζοντας πως η πεσμένη μας φύση, η τραυματισμένη και εξουθενωμένη από τα πάθη και τις αμαρτίες της, δεν έχει τη δύναμη, όχι να σπεύσει προς συνάντησίν Του, αλλά ούτε καν  να εγερθεί με δικές της δυνάμεις.

Μία κραυγή, μία ικεσία απομένει μόνον στον άνθρωπο, τον ευρισκόμενο εν τω μέσω της νυκτός της κακίας, της απιστίας και του άκρατου εγωισμού. Ένα «ελέησον» περιμένει από μας, το οποίον όμως Τού είναι αρκετό, προκειμένου να σπεύσει, όχι μόνον για να παρηγορήσει και να στηρίξει αλλά και να επωμιστεί όλη την οδύνη της ανθρώπινης αποστασίας, καθιστώντας κυριολεκτικά τον εαυτό Του ένα εκούσιο αντικείμενο θυσίας.

Ιδού, λοιπόν, ποιος Θεός στέκεται ενώπιόν μας. Ιδού το μέγεθος της αγάπης Του. Ιδού οι πληγές ως απόδειξη της φιλανθρωπίας Του. Ιδού και η Εκκλησία Του, η οποία, με λόγο ποιητικότατο και τρόπο απλό και άμεσο, εκφράζει με έναν από τους πλέον υπέροχους ύμνους της, τον θαυμασμό μπροστά σε αυτό το θέαμα του τεταπεινωμένου Νυμφίου και μας καλεί σε πνευματική εγρήγορση: «Τον νυμφώνα σου βλέπω Σωτήρ μου κεκοσμημένον και ένδυμα ουκ έχω ίνα εισέλθω εν αυτώ. Λάμπρυνόν μου την στολήν της ψυχής, φωτοδότα, και σώσον με».

Μα, θα αναρωτηθεί κάποιος: σε τί είδους ένδυμα αναφέρεται ο ύμνος; Μήπως ενώπιόν μας βρίσκεται λαμπροφορεμένος νυμφίος και δεν διαθέτουμε εμείς ανάλογη αμφίεση;

Αδελφοί μου, o κεκοσμημένος νυμφώνας είναι η ίδια η Εκκλησία και κοσμήματά της δεν είναι πέτρες πολύτιμες ή άλλα λαμπρά υλικά του κόσμου τούτου. Τα κοσμήματα της Εκκλησίας είναι ίδια με τα κοσμήματα του Νυμφίου της, τα οποία δεν είναι άλλα από πληγές και οδύνες στο όνομα της αγάπης Του για τους ανθρώπους. Όχι, λοιπόν, αξιώματα, πλούτη, κύρος και όλα εκείνα που εκτιμά ο κόσμος, αλλά αγάπη έμπρακτη, αγάπη θυσιαστική, αγάπη συχνά οδυνηρή αποτελούν την λαμπρή στολή, η οποία μας καθιστά αξίους του νυμφώνα της Εκκλησίας.

Όλες αυτές τις ημέρες, θα προσκυνούμε με ευλάβεια την αγία μορφή του Νυμφίου της Εκκλησίας. Ας μην λησμονούμε όμως πως, επί του παναχράντου σώματός Του αποτυπώθηκαν όλες οι οδύνες του ανθρώπου. Και αν τα γεγονότα των Παθών Του εκτυλίχτηκαν πριν από δυο χιλιάδες χρόνια, καλούμεθα εμείς ως πιστοί οι οποίοι ποθούμε την ένωση μαζί Του, να ανακουφίσουμε όσο επαρκούν οι δυνάμεις μας τον πόνο του σύγχρονου κόσμου, μιμούμενοι τον δικό Του τρόπο· τον τρόπο της άκρας ταπείνωσης, της καταλλαγής, της σιωπής, της διαρκούς ετοιμότητας, της ενότητος με τους αδελφούς μας και, κυρίως, της θυσιαστικής αγάπης. Αυτά συνιστούν την λαμπρότητα της στολής της ψυχής μας, αυτά σηματοδοτούν την οδό της Ανάστασης, την οποία τόσο ποθεί η Οικουμένη και της οποίας όλοι εμείς, σε λίγες μέρες, θα γίνουμε μάρτυρες και κήρυκες.

 

Μετά πατρικών ευχών και αγάπης,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ

Ακολούθησέ μας....

Κοινοποίησέ το....