“Η Δόξα του Θεού” -του Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου

Σχόλιο του Σεβ. Μητροπολίτου Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου στο Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων

Τα δύο μεγάλα γεγονότα που θυμόμαστε το τελευταίο Σαββατοκύριακο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η Ανάσταση του Λαζάρου και η θριαμβευτική είσοδος του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα, «μετά βαΐων και κλάδων», μας δίδουν την εικόνα της δόξας του Θεού, όπως αυτή αποτυπώνεται στην ανθρώπινη Ιστορία. Η Ανάσταση «του τεταρταίου νεκρού Λαζάρου», γεγονός αδιαμφισβήτητο και συγκλονιστικό, όχι μόνο για την τότε εποχή, αλλά και για την δική μας, αποτελεί την πρόκληση του Θεού έναντι του θανάτου. Ο θάνατος δεν είναι δημιούργημα του Θεού, αλλά αποτελεί επιλογή του ανθρώπου. Όταν δεν ζούμε δια του Θεού και κατά Θεόν γευόμαστε τον πνευματικό θάνατο και στην ουσία, οδηγούμε την φύση μας στη φθορά και το βιολογικό τέλος.

Ο Χριστός προκαλεί τον θάνατο. Μιλώντας στις αδερφές του Λαζάρου, την Μάρθα και την Μαρία, βεβαιώνει καθαρά ότι όποιος πιστεύει σ’ Αυτόν, ακόμη κι αν πεθάνει σωματικά, θα ζήσει, γιατί η κοινωνία μαζί Του εξασφαλίζει την συνέχεια της υπάρξεως και την μετάβασή της σε έναν άλλο τρόπο ζωής, πνευματικής και αιώνιας. Αλλά για να αποδείξει ότι ο Θεός δεν θέλει ούτε τον θάνατο του σώματος, δίδει την διαταγή: «Λάζαρε, δεύρο έξω». Και είναι η Ανάσταση του Λαζάρου μία υπόμνηση  σε όλους μας ότι ο θάνατος δεν έχει τελικά καμία δύναμη και ότι η πίστη στον Θεό καταργεί την ουσία του, που δεν είναι άλλη από την αιχμαλωσία της υπάρξεώς μας στον χρόνο και τον φόβο του τέλους.

Το ίδιο και η Είσοδος του Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα. Αποτελεί πρόκληση για τα κοσμικά δεδομένα, όχι μόνο της τότε εποχής, αλλά και της σημερινής. Ο Κύριος του κόσμου δεν εισέρχεται με την δύναμη της εξουσίας Του στην Αγία Πόλη, αλλά με την ταπείνωση και την απλότητα που πάντοτε λείπει από τον κάθε ισχυρό και εξουσιαστή. Ο Χριστός δείχνει σε όλους μας τον δρόμο. Ότι χρειάζεται να ανακαλύψουμε το αληθινό νόημα της εισόδου μας σ’ αυτόν τον κόσμο, που δεν είναι άλλο παρά η εκζήτηση της κοινωνίας με το Θεό. Ότι η αληθινή ζωή δεν κερδίζεται με την Ισχύ που η γνώση, η επιστήμη, η τεχνική, το χρήμα, η διασημότητα προσφέρουν, αλλά με την ταπείνωση και την βεβαιότητα ότι η σχέση μας με τον Μεσσία Χριστό μας οδηγεί στην αιώνια δόξα της Βασιλείας Του. Ότι τελικά δεν εισήλθαμε στον κόσμο για να πεθάνουμε, αλλά για να ακολουθήσουμε «μετά βαΐων και κλάδων» τον Φιλάνθρωπο Κύριό μας, τον νικητή του θανάτου.

Είναι άλλη η δόξα του Θεού από αυτήν των ανθρώπων. Κρατά αιώνια. Ενίοτε δεν φαίνεται. Λειτουργεί «ως ο κόκκος του σίτου που πρέπει να πεθάνει για να φέρει πολύ καρπό». Είναι η δόξα της αγάπης που περιφρονείται. Η δόξα της ταπεινώσεως που απορρίπτεται από τον εγωκεντρικό κόσμο μας. Η δόξα της απλότητος, η οποία βρίσκει ανταπόκριση στα «μωρά του κόσμου» και αποδιώκεται από τους σοφούς κάθε εποχής. Η δόξα της πίστεως που δεν βασίζεται τόσο στα λογικά επιχειρήματα και τις αποδείξεις, αλλά «στην σιγουριά γι’ αυτά που ελπίζουμε και την βεβαιότητα γι’ αυτά που δεν βλέπουμε»

Αυτή τη δόξα που νικά τον θάνατο και κάθε μορφή του, την εξουσία που είναι πρόσκαιρη, απατηλή και μάταιη, τον πολιτισμό μας που επενδύει σε ψεύτικη ευτυχία, καλούμαστε να αφήσουμε να εισοδεύσει στη ζωή μας, την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Κρατώντας τα βαΐα των φοινίκων να ζητήσουμε αυτή την δόξα του Θεού που αποτυπώνεται στην χριστιανική μας πίστη και ιδιότητα, να μας καταστήσει παιδιά Του πνευματικά. Και να πορευθούμε προς το Άγιο Πάσχα αναλογιζόμενοι τον τρόπο της ζωής μας και να ετοιμαστούμε για την εσωτερική μας αλλαγή και μετάνοια, που θα μας καταστήσει μετόχους της Βασιλείας Του.

 

Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΦΘΟΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ

Δύο γεγονότα εορτάζουμε διαδοχικά το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων: την ανάσταση του τετραήμερου Λαζάρου και την θριαμβευτική είσοδο του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, γεγονότα που από μόνα τους ανατρέπουν την καθεστηκυία τάξη των πραγμάτων. Γιατί δεν είναι λίγο να ξαναζωντανεύει ένας νεκρός, που έχει ήδη τέσσερις μέρες στον τάφο. Ούτε όμως και να επευφημείται ο «επί πώλου όνου καθεζόμενος» ως Βασιλέας, ως Μεσσίας, ως απεσταλμένος του Θεού.

Ο Χριστός ήδη παρουσιάζει ένα πρόσωπο δυναμικό και επιβλητικό. Αποκαλύπτει σε όλους, τους τότε και τους νυν, το μέγεθος της εξουσίας Του, την Θεϊκή Του υπόσταση. Γιατί μόνο ένας Θεός μπορεί να αναστρέψει την πορεία της σήψης και της αποσύνθεσης του νεκρού σώματος του Λαζάρου, να τον καλέσει και να τον αναστήσει με μόνο το λόγο Του. Θέλει να δείξει σε όλους ότι η φθορά και ο θάνατος είναι μια κατάσταση που μπορεί να αλλάξει, που μπορεί να αντιστραφεί. Θέλει να μας δείξει ότι έχει την δύναμη να το πραγματοποιήσει, ότι τα θαύματα που έκανε όλα τα χρόνια της επίγειας δράση Του είναι αληθινά, αποτέλεσμα της πίστης των ανθρώπων και της φιλάνθρωπης θεϊκής παρέμβασης, σε αντίθεση με την αρνητική και απαξιωτική στάση των φαρισαίων, ορθολογιστών και αρνητών, του τότε και του τώρα. Θέλει επίσης να μας δείξει ότι έχει τη δύναμη αλλά και την εξουσία να αναστήσει τον ίδιο Του τον εαυτό, τρεις μέρες μετά τον εκούσιο θάνατό Του.

Συνέπεια αυτής της ανατροπής της φθοράς επάνω στον άνθρωπο που ο Χριστός αποκαλύπτει, ο λαός τολμά και τον αναγνωρίζει Κύριο και Σωτήρα του, ανατρέποντας την «τάξη» που θέλει τους κρατούντες να ασκούν βία για να διατηρούν τα προνόμια της εξουσίας. Ο Ιησούς ερχόμενος στα Ιεροσόλυμα ανατρέπει δομές αιώνων, κάνει τους φαρισαίους να αισθάνονται το έδαφος να τρέμει κάτω από τα πόδια τους και την επιρροή τους να εξασθενεί. Αισθάνονται την παρουσία του φτωχού Ναζωραίου ως απειλή για τις επιδιώξεις τους. Ξέρουν ότι έχει κερδίσει τις καρδιές των ανθρώπων, εκείνες τις οποίες πασχίζουν να ελέγχουν, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Γι αυτό και άμεσα αποφασίζουν ότι συμφέρει να πεθάνει ένας υπέρ του λαού.

Ο Χριστός ανασταίνει τον τετραήμερο Λάζαρο και εισέρχεται θριαμβευτής στην Ιερουσαλήμ, ανατρέποντας κάθε παγιωμένη εντύπωση ή κατάσταση, μέσα μας αλλά και γύρω μας. Μετατρέπει το δάκρυ της Μάρθας και της Μαρίας σε χαρά και ευχαριστία. Μεταβάλλει την απελπισία του θανάτου σε βεβαιότητα ζωής αιωνίου.  Ζωντανεύει τον ταλαιπωρημένο λαό, του προσφέρει την βεβαιότητα της Λύτρωσης. Καταργεί την εξουσία του θανάτου, αλλά και των φαρισαίων και κάθε μορφής εξουσιαστών. Διώχνει τους εμπόρους από το Ναό και ανατρέπει τα τραπέζια των αργυραμοιβών.

Αλλά και σήμερα προσφέρει σε όλους μας την προοπτική της ριζικής αλλαγής, που η παρουσία Του εγγυάται. Μιας αλλαγής που έχει την ίδια βαρύτητα και την ίδια σημασία για τον καθένα μας. Που έχει την δύναμη να μας τραβήξει από τη φθορά στην αφθαρσία, και από τον θάνατο στην όντως Ζωή. Που έχει τη δύναμη να μας καταστήσει θριαμβευτές μια άλλης Ιερουσαλήμ, αυτής που ο ηγαπημένος μαθητής Του, ο Ιωάννης, περιγράφει στην Αποκάλυψη, να κατεβαίνει από τον Ουρανό και να υποδέχεται όσους είναι γραμμένοι στο Βιβλίο της Ζωής.

Εκείνο που μας χρειάζεται είναι η τόλμη και η πίστη. Τόλμη για να μπορέσουμε να δούμε πιο πέρα από όσα θεωρούμε φυσικά και αυτονόητα, για να μπορέσουμε να αμφισβητήσουμε την κυριαρχία της φθοράς και του θανάτου στη ζωή μας, στις σχέσεις μας, στην καθημερινότητά μας. Για να μπορέσουμε να σπάσουμε τα δεσμά που μας κρατούν προσκολλημένους στην μετριότητα, την απαξία και την υποκριτική αντιμετώπιση της κοινωνίας και της συναναστροφής μας με τον πλησίον. Για να μπορέσουμε να δούμε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού τον δικό μας, τον προσωπικό μας Κύριο, φίλο και Λυτρωτή, ενισχύοντας αυτή μας την πεποίθηση με τη δύναμη της πίστης. Πίστης ότι ο φίλος του Λαζάρου είναι και δικός μας φίλος και ότι έχει, μόνος αυτός, τη δύναμη να μας βγάλει από το σπήλαιο της καταστροφής μας, από το σκοτάδι της απελπισίας μας και από τη μυρωδιά του πνευματικού μας θανάτου. Πίστης ότι όπως ανέστησε το φίλο Του, όπως αναστήθηκε ο ίδιος, έτσι θα εγείρει και όλους τους κεκοιμημένους, όταν έλθει με την πραγματική Του δόξα, την ημέρα εκείνη που μας υποσχέθηκε. Πίστης που μπορεί από τώρα να μας κάνει μετόχους της χαράς του Λαζάρου, αφού πλέον έχουμε την δυνατότητα και την προοπτική να ζήσουμε τη χαρά της Αναστάσεως, τη χαρά της ζωής μας μαζί με την όντως Ζωή, τον Κύριο Ιησού Χριστό!

 

Ακολούθησέ μας....

Κοινοποίησέ το....

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο