Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στο Αγρίνιο

Με λαμπρότητα εορτάσθηκε ο θρίαμβος της Ορθοδοξίας την Κυριακή Α’ Νηστειών, 13 Μαρτίου 2022 στο Αγρίνιο. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε της Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Αγρινίου.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, εντός του Ιερού Ναού, τελέσθηκε η λιτάνευση των ιερών εικόνων και ο Σεβασμιώτατος ανέγνωσε αποσπάσματα από το Συνοδικό της Ορθοδοξίας, κατά την καθιερωμένη τάξη.

Κατά το κήρυγμά του απάντησε στο ερώτημα «Τί είναι η Ορθοδοξία;» λέγοντας ότι η Εκκλησία μας δείχνει τί είναι Ορθοδοξία με την ακολουθία της λιτανείας των ιερών εικόνων, κατά την τάξη των Πατριαρχείων Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων που γίνεται αυτήν την ημέρα.

Ψάλλεται, κατά τμήματα, το Απολυτίκιο της εορτής που φανερώνει ότι προσκυνούμε την άχραντη εικόνα του Θεανθρώπου Χριστού που εικονογραφεί το μυστήριο της Θείας Ενανθρωπήσεως του Υιού και Λόγου του Θεού.

Ακόμη διαβάζεται το Σύμβολο της Πίστεως που καταρτίστηκε από τις δύο πρώτες Οικουμενικές Συνόδους και αποτελεί την βάση των επομένων Οικουμενικών Συνόδων.

 

Έπειτα διαβάζονται σε τρεις στάσεις μερικά τμήματα από το «Συνοδικόν της Ορθοδοξίας» που φανερώνουν το «μυστήριο της Ορθοδόξου Θεολογίας».

Το πρώτο τμήμα αναφέρεται στον Θεάνθρωπο Χριστό αφού στην Υπόσταση του Λόγου ενώθηκαν οι δύο φύσεις, θεία και ανθρώπινη, «ἀτρέπτως, ἀσυγχύτως, ἀδιαιρέτως καὶ ἀχωρίστως». Ομολογούμε ότι στον Θεάνθρωπο Χριστό είναι ενωμένα το κτιστό και το άκτιστο, το ορατό και το αόρατο, το παθητό και το απαθές, το περιγραπτό και το απέριγραπτο. Αυτή η ομολογία είναι η βάση της ορθοδόξου πίστεως.

Το δεύτερο τμήμα προσδιορίζει ότι αυτή η πίστη στον Θεάνθρωπο Χριστό δεν είναι αποτέλεσμα φιλοσοφικής διερεύνησης και στοχασμού, αλλά εμπειρία και μάλιστα υπάρχει ταυτότητα εμπειριών και διδασκαλίας των Προφητών, των Αποστόλων και των Αγίων, δια μέσου των αιώνων. Η πίστη των θεοπτών και θεουμένων αγίων είναι η ορθόδοξη πίστη και θεολογία.

Και στο τρίτο τμήμα μνημονεύονται και μακαρίζονται οι άγιοι που υπερμάχησαν στις Οικουμενικές Συνόδους στις οποίες καταδικάστηκαν οι αιρετικοί επειδή κατέληξαν σε αιρέσεις, ακριβώς διότι δεν θεολόγησαν από εμπειρία αλλά από την φιλοσοφία, τον στοχασμό και την φαντασία.

Ο Σεβασμιώτατος κατέληξε το κήρυγμά του λέγοντας ότι όλοι μας καλούμαστε να γίνουμε μιμητές της ενθέου πολιτείας των αγίων.

Κατά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου εξέφρασε την χαρά του γιατί αξιώθηκε από τον Θεό μια τέτοια μεγάλη ημέρα να ιερουργήσει στον Ιερό Ναό των παιδικών του χρόνων, στον Ναό που ως μαθητής εκκλησιαζόταν, και να θυμηθεί τους ιερείς που διακονούσαν τότε στην Αγία Τριάδα. Ανέφερε ότι το Αγρίνιο είναι ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο της ζωής του γιατί εδώ γνώρισε τον άγιο Καλλίνικο και έζησε δίπλα του και έμαθε τι σημαίνει ορθόδοξος, άγιος και ευφυής επίσκοπος.

Τόνισε και πάλι ότι η ορθοδοξία είναι θεολογία και η θεολογία είναι η φωνή της Εκκλησίας και ευχήθηκε να έχουμε όλοι στη ζωή μας ορθοδοξία και ορθοζωΐα και να χαιρόμαστε γιατί είμαστε ορθόδοξοι χριστιανοί.

Τέλος, προέτρεψε τους πιστούς να προσευχηθούν για τον πόλεμο που γίνεται στην Ουκρανία για να σταματήσει η αιματοχυσία ορθοδόξων αμάχων χριστιανών. Ό ίδιος έζησε την τραγωδία του πολέμου στον Λίβανο. Δεν ευθύνεται τόσο ο λαός, όσο οι ηγέτες του, οι πολιτικοί αλλά και όσοι εκκλησιαστικοί ταυτίζονται με τους πολιτικούς, σε τέτοιες απάνθρωπες πράξεις.

Με τέτοιες ενέργειες βλασφημείται το όνομα του Χριστού στα έθνη και μάλιστα όταν γίνονται από ανθρώπους που έχουν βαπτισθεί ορθόδοξοι.

 

 

 

Η Α’ Στάση των Χαιρετισμών στην Ιερά Πόλη Μεσολογγίου

 

Σε κλίμα κατάνυξης τελέσθηκε σήμερα, Παρασκευή 11 Μαρτίου 2022 η ακολουθία της Α’ Στάσης των Χαιρετισμών προς την Υπεραγία Θεοτόκο, στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου.

Στην ακολουθία χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος έψαλλε τους οίκους ενώπιον της εικόνας της Θεοτόκου και κήρυξε τον θείο λόγο στους πιστούς.

Ο Σεβασμιώτατος ανέφερε ότι συνδέεται η Θεοτοκολογία με την Χριστολογία και υμνούμε την Παναγία μας για τον καρπό της κοιλίας της που είναι ο Χριστός. Δεν νοείται η Παναγία χωρίς τον Χριστό. Αγαπούμε την Παναγία για να φθάσουμε στην αγάπη προς τον Χριστό και επειδή αγαπούμε τον Χριστό αγαπούμε και την Μητέρα Του.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στα περίφημα ψηφιδωτά που υπάρχουν στην Κωνσταντινούπολη, στη Μονή της Χώρας που χαρακτηρίζονται από την ζωηρότητα των χρωμάτων, την αρμονία των μελών, την έκφραση των προσώπων και την αρχοντικότητα της τεχνικής. Αναφέρθηκε σε δύο από αυτά. Το ένα εικονίζει την Παναγία ως «Χώρα του Αχωρήτου». Η Παναγία είχε τη χάρη του Θεού, είχε χαριτωθεί, είχε φθάσει στη θέωση και αξιώθηκε να χωρέσει τον Αχώρητο Θεό, δηλαδή να δώσει την ανθρώπινη φύση στον Χριστό

Στο δεύτερο ψηφιδωτό εικονίζεται ο Χριστός ως «Χώρα των ζώντων». Οι ζώντες είναι οι άγιοι, είναι όσοι ζουν κατά Θεόν, όσοι ζουν μέσα στην Εκκλησία, φυλάσσουν τις εντολές του Θεού και μετέχουν των μυστηρίων της Εκκλησίας. Όλοι είμαστε «υποψήφιοι» για να μετάσχουμε στην χώρα των ζώντων. Ό Χριστός χωράει όλον τον κόσμο μέσα στην αγκαλιά του, αρκεί να το θελήσουμε. Πρέπει να προσευχόμαστε να ενταχθούμε στην χώρα των ζώντων με τις πρεσβείες της Κυρίας Θεοτόκου.

Έτσι δεν θα έχουμε κερδίσει μόνο το είναι, δηλαδή την βιολογική ζωή, αλλά και το ευ είναι, δηλαδή την κατά Χριστόν ζωή. Θα έχουμε κερδίσει το αεί ευ είναι, που είναι ο παράδεισος και όχι το αεί φευ είναι πού είναι η κόλαση.

Ο Σεβασμιώτατος κατέληξε με την ευχή, δια πρεσβειών της Παναγίας μας, που είναι «η Χώρα του Αχωρήτου» να αξιωθούμε να εισέλθουμε και εμείς μέσα στην «Χώρα των ζώντων».

 

 

Ακολούθησέ μας....

Κοινοποίησέ το....