Χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ.Σεραφείμ και με την αρμόζουσα στην περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής κατάνυξη, τελέστηκε την Κυριακή 6 Μαρτίου 2022 στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πειραιώς, ο Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός («της Συγγνώμης»).
Ο Σεβασμιώτατος κατά την διάρκεια της ομιλίας που πραγματοποίησε αναφερόμενος τόσο στην υμνολογία της περιόδου του Τριωδίου, όσο και στην Αγία Γραφή με ιδιαίτερη έμφαση στο βιβλίο της Γεννέσεως, αλλά και στην Πατερική σοφία, σημείωσε πως «σε αυτές τις Κυριακές θα προσπαθήσουμε να εισέλθουμε πνευματικά και οντολογικά στο μήνυμα αυτής της περιόδου και κυρίως στο βίωμα».
Τόνισε πως σε μία εποχή συγκεχυμένη και δυσδιάκριτη που βασιλεύει η αντινομία, «ανατέλλει και πάλι ο δρόμος του Σταυρού» και πως σε αυτή τη δύσκολη εποχή η πνευματική ζωή «είναι ένα στάδιο, μία οδός ασκήσεως, η αλήθεια και η ωραιότητα της Ορθοδόξου ασκήσεως».
«Η ωραιότητα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής συνίσταται στην ένταση και την έξαρση του ασκητικού αγώνα, της πνευματικής πάλης του πιστού», υπογράμμισε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Σεβασμιώτατος επισημαίνοντας πως η άσκηση «είναι η οδός του Θεού που γνωρίζεται ως καθημερινός Σταυρός». «Η πρόσκληση που η Αγία μας Εκκλησία απευθύνει στους πιστούς σήμερα εγκαινιάζοντας την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής ανακεφαλαιώνει την Ορθόδοξη Θεολογία της ασκήσεως και εξαίρει το σκοπό της», συμπλήρωσε.
Αναφέροντας πως «η λειτουργική πράξη της Εκκλησίας την περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι ιδιαίτερα επίμονη στην πρόσκληση του πιστού για ελευθέρα άσκηση», σημείωσε με έμφαση πως «το σημαντικότερο γνώρισμα της Ορθοδόξου ασκήσεως όλης της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η άφθαρτη ωραιότητά της, είναι η ταπεινοφροσύνη. Όλος ο αγώνας και η άσκηση γίνεται για να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην ταπείνωση που συνιστά την μόνη δυνατή ύψωση και την πνευματική ωρίμανση».
Σε άλλο σημείο ο Σεβασμιώτατος υπογράμμισε πως η ασκητική της Μεγάλης Τεσσαρακοστής χαρακτηρίζεται από την μετάνοιά μας και πως «μετάνοια είναι η ελπίδα μετά την αμαρτία», «η μόνη διέξοδος στο απελπιστικό αδιέξοδό μας».
Τέλος, αναφέρθηκε στην εικόνα της συμπεριφοράς και δράσεως του πονηρού λογισμού στον ανθρώπινο νου που δίνει ο Όσιος Ιωάννης, συγγραφέας της Κλίμακος, όπου στο κείμενο του Αγίου ο λογισμός εικονίζεται με την μορφή του αθώου και ακίνδυνου για την ανθρώπινη ζωή βατράχου.
Ευχόμενος η Χάρις του Κυρίου μας να Ευλογεί και να χαριτώνει τον πνευματικό αγώνα όλων, ανέφερε πως «τις επόμενες πέντε Κυριακές θα ασχοληθούμε με το θέμα που είναι βασικό στην πνευματική πορεία μας, αλλά και το κύριο στάδιο του πνευματικού αγώνος της Αγίας