Με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε σε όλες τις Ενορίες της Μητροπόλεώς Λέρου, Καλύμνου και Αστυπάλαιας η Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Στο τέλος, μετά την Θεία Λειτουργία, έλαβε χώρα η λιτάνευσις των ιερών Εικόνων και εγένετο η προσήκουσα δέησις.
Ενορία Αναστάσεως Καλύμνου
Ενορία Αναστάσεως Καλύμνου
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας
Με την ονομασία Κυριακή της Ορθοδοξίας φέρεται από τους χρόνους της Εικονομαχίας, στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, η πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, και που πρωτοκαθιερώθηκε από τα μέσα του 9ου αιώνα.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας αποτελεί ιδιαίτερη χριστιανική θριαμβική εορτή, σε ανάμνηση της οριστικής αναστήλωσης των ιερών και σεπτών εικόνων στη Βασιλεύουσα, από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842 μ.Χ., όπου και έπαψε από το γεγονός αυτό ο μακροχρόνιος σάλος που είχε δημιουργηθεί εκ του ζητήματος των εικόνων.
Στη Κωνσταντινούπολη, η αναστήλωση των εικόνων, εορτάσθηκε το έτος εκείνο με λαμπρό πανηγυρισμό και λιτανεία, με μεγάλη πομπή, όπου και αναθεματίστηκαν οι εικονομάχοι, συλλήβδην οι αιρετικοί και όλοι οι αναθεματισθέντες από τις Οικουμενικές Συνόδους. Στο τέλος μνημονεύθηκαν και όλοι οι “αθλητές” της ευσέβειας και της ορθόδοξης πίστης.
Έτσι, σε ανάμνηση εκείνου του θριάμβου της Ορθοδοξίας, κάθε χρόνο, επαναλαμβάνονταν στη Κωνσταντινούπολη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Σήμερα, σε ανάμνηση της αναστήλωσης των εικόνων, εορτάζεται σε όλους τους χριστιανικούς ναούς η Κυριακή της Ορθοδοξίας, όπου κατά τη λειτουργία αναγιγνώσκεται με ιδιαίτερη έμφαση περικοπή εκ της προς Εβραίους επιστολής (ια’:24-26, και 32-40), όπου εκτίθενται οι αγώνες των αγίων ανδρών της Παλαιάς Διαθήκης υπέρ της πίστεως, καθώς επίσης και περικοπή από το κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (α’ 40 κ.έ.), όπου ιστορείται η κλήση του Φιλίππου και Ναθαναήλ που ομολόγησαν τον Ιησού Χριστό ως υιόν του Θεού “Ραββί, σύ εί ο υιός του Θεού, σύ εί ο Βασιλεύς του Ισραήλ”.
Επιμέλεια: Γεώργιος Ι. Χρυσούλης, γραμματεύς Ιεράς Μητροπόλεως